Природознавство
При оцінюванні
навчальних досягнень з природознавства враховується:
• засвоєння на рівні вимог навчальної
програми знань про об'єкти, і процеси, що відбуваються у природі, сформованість
понять про системи живої і неживої природи;
• правильність, науковість, логічність і
доказовість викладу матеріалу, повнота розкриття понять і закономірностей,
точність вживання природознавчої термінології;
• ступінь самостійності відповіді;
• сформованість загальноосвітніх,
специфічних, інтелектуальних умінь та навичок спостереження, опису,
експерименту, роботи з додатковими та інформаційнокомунікаційними джерелами,
роботи в малій групі співробітництва.
Рівні навчальних досягнень
|
Бали
|
Характеристика навчальних досягнень
учня (учениці)
|
Початковий
|
1
|
Учень (учениця) за
допомогою вчителя розпізнає і називає окремі тіла і явища природи
|
2
|
Учень
(учениця) за допомогою вчителя називає окремі факти, програмового
матеріалу; користуючись підручником
знаходить визначення наукових понять
|
|
3
|
Учень (учениця) за
допомогою вчителя (підручника) називає окремі факти, уявлення, наводить
приклади окремих тіл і явищ природи, фрагментарно описує їх; робота в малій
групі співробітництва потребує активізації та контролю
|
|
Середній
|
4
|
Учень (учениця) за
допомогою вчителя дає визначення окремих понять, фрагментарно характеризує
тіла і явища природи; за допомогою вчителя знаходить необхідну інформацію у
підручнику (зошиті) для виконання елементарного завдання; за допомогою інших
виконує завдання у малій групі співробітництва
|
5
|
Учень (учениця)
відтворює основний навчальний матеріал, допускаючи неточності у визначенні та
формулюванні правил і означень; описує тіла та явища природи за типовим
планом, допускаючи неточності; проводить спостереження, за допомогою вчителя
виконує досліди та описує їх результати
|
|
6
|
Учень
(учениця) відтворює основні положення
навчального матеріалу, характеризує тіла і явища природи з незначними
неточностями; досліди проводить з
допомогою вчителя, не пояснюючи їх результатів; за вказівкою виконує завдання у малій групі
співробітництва
|
|
Достатній
|
7
|
Учень
(учениця) самостійно відтворює більшу частину навчального матеріалу з
незначними порушеннями послідовності; розкриває властивості тіл і явищ
природи, допускаючи неточності; пояснює відповідь прикладами з підручника; за
зразком виконує завдання; проводить та
описує природничонаукові спостереження; самостійно проводить досліди, описує
їх результати
|
8
|
Учень (учениця)
самостійно послідовно відтворює навчальний матеріал з окремими неточностями;
з допомогою вчителя формулює висновки, аналізує, встановлює найсуттєвіші
зв'язки і залежність між тілами живої і неживої природи, явищами, фактами,
процесами; застосовує отримані знання у стандартних ситуаціях; проводить
досліди, пояснює їх суть; виконує завдання у малій групі співробітництва
|
|
9
|
Учень
(учениця) вільно відтворює навчальний матеріал, для пояснення використовує
загальновідомі докази; застосовує знання у стандартних ситуаціях, при
виконанні практичних робіт і завдань, проведенні досліджень; аналізує та систематизує інформацію;
проводить досліди в школі та вдома, пояснює та оформляє їх результати;
знаходить необхідну інформацію в довідкових виданнях
|
|
Високий
|
10
|
Учень
(учениця) усвідомлено відтворює навчальний матеріал; аргументовано пояснює
свої відповіді на прикладах з підручника та власного досвіду; аналізує і
розкриває суть явищ природи; узагальнює та
систематизує інформацію на основі вивчених закономірностей і понять,
робить висновки; вміє працювати зі схемами, малюнками, картографічним
матеріалом, атласамивизначниками;
здійснює природничонаукові спостереження, проводить дослідження,
обґрунтовано пояснює їх результати та застосовує у практичній діяльності;
усвідомлено використовує вивчену природничонаукову лексику в самостійних
усних повідомленнях
|
11
|
Учень (учениця) має
глибокі знання про різноманіття тіл і явищ природи; встановлює зв'язки з
раніше вивченим; розкриває взаємозв'язки між живою і неживою природою на
основі загальних закономірностей; аргументовано використовує отримані знання
у різних ситуаціях; проводить досліди, зіставляє їх результати; усвідомлює значення та висловлює власне
ставлення до охорони навколишнього середовища; уміє знаходити, аналізувати й
застосовувати додаткову природознавчу інформацію; організовує роботу у малій групі співробітництва
|
|
Високий
|
12
|
Учень (учениця) має
системні, міцні знання про закономірності природи та місце людини у ній,
усвідомлено використовує їх у стандартних та нестандартних ситуаціях; уміє
самостійно аналізувати, оцінювати, узагальнювати природознавчий матеріал;
самостійно проводить природничонаукові спостереження, досліди, вимірювання,
оформляє результати; вміє користуватися лабораторним обладнанням,
вимірювальними і збільшувальними приладами; застосовує знання про природу в
повсякденному житті, оцінює рівень безпеки навколишнього середовища як сфери
життєдіяльності; бере участь у дискусіях, вирішенні проблемних питань;
знаходить та використовує додаткові джерела інформації для виконання
навчального завдання; уміє приймати рішення, аргументувати власне ставлення
до різних поглядів на об’єкт вивчення
|
Біологія
При оцінюванні рівня навчальних досягнень учнів з
біології враховується:
–
рівень оволодіння біологічними ідеями,
що становлять важливу складову загальнолюдської культури;
– обсяг відтворення знань, рівень розуміння
навчального матеріалу;
–
самостійність суджень, систематизація та глибина знань;
–
дієвість знань, уміння
застосовувати їх у практичній діяльності з метою розв’язування
практичних задач;
– уміння робити висновки та узагальнення на основі
практичної діяльності;
–
рівень оволодіння практичними уміннями та навичками спостереження та
дослідження природи.
Оцінювання навчальних
досягнень учнів з біології здійснюються за характеристиками, наведеними в
таблицях 1 і 2.
Таблиця
1
Рівні навчальних досягнень
|
Бали
|
Характеристика навчальних досягнень
учня (учениці)
|
Початковий
|
1
|
Учень (учениця) за
допомогою вчителя або з використанням
підручника (робочого зошита)
розпізнає і називає окремі біологічні об’єкти
|
2
|
Учень
(учениця) за допомогою вчителя або з використанням підручника (робочого зошита) називає окремі
ознаки біологічних об'єктів; наводить елементарні приклади біологічних
об'єктів
|
|
3
|
Учень (учениця)
відтворює окремі факти; за допомогою вчителя або з використанням підручника
(робочого зошита) характеризує окремі ознаки біологічних об'єктів; відповідає
на запитання, що потребують однослівної відповіді (наприклад так або ні);
допускає суттєві біологічні помилки
|
|
Середній
|
4
|
Учень
(учениця) за допомогою вчителя відтворює незначну частину навчального
матеріалу; дає визначення окремих біологічних понять, неповну
характеристику загальних ознак біологічних об’єктів, допускаючи несуттєві біологічні помилки
|
5
|
Учень (учениця)
відповідаючи на запитання вчителя відтворює основний зміст навчального
матеріалу; характеризує загальні ознаки біологічних об’єктів, дає визначення
окремих біологічних понять, описує біологічні обєкти за планом, допускаючи
несуттєві біологічні помилки; проводить та описує спостереження; за допомогою
вчителя виконує прості біологічні дослідження та описує їх результати; за
допомогою вчителя розв’язує прості типові біологічні вправи і задачі
|
|
6
|
Учень
(учениця) самостійно, але неповно відтворює навчальний матеріал, відповідає
на окремі запитання; частково пояснює відповідь прикладами, що наведені у
підручнику; у цілому правильно вживає біологічні терміни; характеризує будову
та функції окремих біологічних об’єктів за планом з незначними неточностями;
за зразком розв’язує прості типові біологічні вправи і задачі
|
|
Достатній
|
7
|
Учень
(учениця) самостійно відтворює основну частину навчального матеріалу,
використовуючи необхідну термінологію; розкриває суть біологічних понять,
допускаючи у відповідях неточності; за визначеними ознаками порівнює
біологічні об‘єкти та явища;
виконує прості біологічні дослідження та описує їх результати; з допомогою вчителя формулює висновки
|
8
|
Учень
(учениця) самостійно відтворює навчальний матеріал; відповідає на поставлені
запитання, допускаючи у відповідях неточності; порівнює біологічні об’єкти,
явища і процеси живої природи, встановлює відмінності між ними; пояснює
причиннонаслідкові зв’язки; застосовує отримані знання у стандартних
ситуаціях; розв’язує типові біологічні вправи і задачі користуючись алгоритмом
|
|
9
|
Учень (учениця)
вільно відтворює навчальний матеріал та
відповідає на поставлені запитання;
аналізує інформацію, за допомогою вчителя встановлює
причиннонаслідкові зв’язки; самостійно розв’язує типові біологічні вправи і задачі; використовує
знання у стандартних ситуаціях; виправляє помилки; уміє працювати зі схемами,
графіками, малюнками, таблицями, атласамивизначниками, натуральними
біологічними об’єктами
та їх моделями; виконує прості біологічні дослідження та пояснює їх
результати; виявляє емоційноціннісне ставлення до живої природи
|
|
Високий
|
10
|
Учень
(учениця) логічно та усвідомлено відтворює навчальний матеріал у
межах програми; розкриває суть біологічних явищ, процесів, пояснює відповіді прикладами; дає порівняльну характеристику біологічним об’єктам і явищам з визначенням подібності й відмінності; аналізує, систематизує, узагальнює, встановлює причиннонаслідкові зв’язки; використовує знання у нестандартних ситуаціях; виявляє ставлення й готовність реагувати відповідно до засвоєних ціннісних орієнтацій |
11
|
Учень
(учениця) виявляє міцні й глибокі знання з біології у межах програми;
самостійно аналізує і розкриває закономірності живої природи, пояснює
прикладами, що ґрунтуються на власних спостереженнях; дає порівняльну
характеристику біологічним явищам з поясненням причин подібностей й
відмінностей; встановлює і обґрунтовує причиннонаслідкові зв’язки; визначає
можливості практичного застосування результатів дослідження; виявляє
переконання і активно проявляє
ціннісні орієнтації, здійснюючи вибір завдань і рішень
|
|
Високий
|
12
|
Учень (учениця)
виявляє системні знання з біології, усвідомлено використовує їх у стандартних
та нестандартних ситуаціях; самостійно аналізує біологічні явища і процеси,
виявляє особисту позицію щодо них;
використовує знання з інших предметів для виконання ускладнених
завдань; знаходить та використовує додаткові джерела інформації для виконання
навчального завдання; уміє виокремити проблему і визначити шляхи її
розв’язання, приймати рішення, аргументувати власне ставлення до різних
поглядів на об’єкт вивчення, бере участь у дискусіях, вирішенні проблемних
питань
|
Оцінювання
лабораторних і практичних робіт
При оцінюванні
лабораторних і практичних робіт враховується:
– обсяг виконання завдань роботи;
– наявність помилок, їх кількість;
– оформлення роботи (порядок оформлення, виконання
рисунків біологічних об’єктів, охайність тощо);
– для лабораторних робіт наявність і зміст
висновків (відповідність меті та змісту завдань роботи, повнота, логічність,
послідовність тощо);
– для практичних робіт наявність і зміст звіту
про роботу;
– рівень самостійності під час виконання
завдань і формулювання висновків (написання звіту).
Таблиця
2
Рівні навчальних досягнень
|
Бали
|
Характеристика навчальних досягнень
учня (учениці)
|
Початковий
|
1
|
Учень (учениця) за
допомогою вчителя або з використанням
підручника (робочого зошита)
розпізнає і називає окремі біологічні об’єкти
|
2
|
Учень
(учениця) за допомогою вчителя або з використанням підручника (робочого зошита) називає окремі
ознаки біологічних об'єктів; наводить елементарні приклади біологічних об'єктів
|
|
3
|
Учень (учениця)
відтворює окремі факти; за допомогою вчителя або з використанням підручника
(робочого зошита) характеризує окремі ознаки біологічних об'єктів; відповідає
на запитання, що потребують однослівної відповіді (наприклад так або ні);
допускає суттєві біологічні помилки
|
|
Середній
|
4
|
Учень
(учениця) за допомогою вчителя відтворює незначну частину навчального
матеріалу; дає визначення окремих біологічних понять, неповну
характеристику загальних ознак біологічних об’єктів, допускаючи несуттєві
біологічні помилки
|
5
|
Учень (учениця)
відповідаючи на запитання вчителя відтворює основний зміст навчального
матеріалу; характеризує загальні
ознаки біологічних об’єктів, дає визначення окремих біологічних
понять, описує біологічні
об’єкти за планом, допускаючи несуттєві біологічні помилки; проводить та описує спостереження; за допомогою вчителя виконує прості біологічні дослідження та описує їх результати; за допомогою вчителя розв’язує прості типові біологічні вправи і задачі |
|
|
6
|
Учень/учениця
самостійно, але неповно відтворює навчальний матеріал, відповідає на окремі
запитання; частково пояснює відповідь прикладами, що наведені у підручнику; у
цілому правильно вживає біологічні терміни; характеризує будову та функції
окремих біологічних об’єктів за планом з незначними неточностями; за зразком
розв’язує прості типові біологічні вправи і задачі
|
Достатній
|
7
|
Учень/учениця
самостійно відтворює основну частину навчального матеріалу, використовуючи
необхідну термінологію; розкриває суть біологічних понять, допускаючи у
відповідях неточності; за визначеними ознаками порівнює біологічні об‘єкти та
явища; виконує прості біологічні
дослідження та описує їх результати; з
допомогою вчителя формулює висновки
|
8
|
Учень/учениця
самостійно відтворює навчальний матеріал; відповідає на поставлені запитання,
допускаючи у відповідях неточності; порівнює біологічні об’єкти, явища і
процеси живої природи, встановлює відмінності між ними; пояснює
причиннонаслідкові зв’язки; застосовує отримані знання у стандартних
ситуаціях; розв’язує типові біологічні вправи і задачі користуючись алгоритмом
|
|
9
|
Учень/учениця вільно
відтворює навчальний матеріал та
відповідає на поставлені запитання;
аналізує інформацію, за допомогою вчителя встановлює причиннонаслідкові
зв’язки; самостійно розв’язує типові
біологічні вправи і задачі; використовує знання у стандартних ситуаціях;
виправляє помилки; уміє працювати зі схемами, графіками, малюнками,
таблицями, атласамивизначниками, натуральними біологічними об’єктами
та їх моделями; виконує прості біологічні дослідження та пояснює їх
результати; виявляє емоційноціннісне ставлення до живої природи
|
|
Високий
|
10
|
Учень/учениця
логічно та усвідомлено відтворює навчальний матеріал у
межах програми; розкриває суть біологічних явищ, процесів, пояснює відповіді прикладами; дає порівняльну характеристику біологічним об’єктам і явищам з визначенням подібності й відмінності; аналізує, систематизує, узагальнює, встановлює причиннонаслідкові зв’язки; використовує знання у нестандартних ситуаціях; виявляє ставлення й готовність реагувати відповідно до засвоєних ціннісних орієнтацій |
11
|
Учень/учениця
виявляє міцні й глибокі знання з біології у межах програми; самостійно
аналізує і розкриває закономірності живої природи, пояснює прикладами, що
ґрунтуються на власних спостереженнях; дає порівняльну характеристику
біологічним явищам з поясненням причин подібностей й відмінностей; встановлює
і обґрунтовує причиннонаслідкові зв’язки; визначає можливості практичного
застосування результатів дослідження; виявляє переконання і активно
проявляє ціннісні орієнтації,
здійснюючи вибір завдань і рішень
|
|
12
|
Учень/учениця виявляє
системні знання з біології, усвідомлено використовує їх у стандартних та
нестандартних ситуаціях; самостійно аналізує біологічні явища і процеси,
виявляє особисту позицію щодо них;
використовує знання з інших предметів для виконання ускладнених
завдань; знаходить та використовує додаткові джерела інформації для виконання
навчального завдання; уміє виокремити проблему і визначити шляхи її
розв’язання, приймати рішення, аргументувати власне ставлення до різних
поглядів на об’єкт вивчення, бере участь у дискусіях, вирішенні проблемних
питань
|
Географія
Оцінюючи навчальні
досягнення учнів з географії, необхідно враховувати:
–
правильність і науковість викладення матеріалу, повноту розкриття понять і
закономірностей, точність вживання географічної та картографічної термінології;
–
ступінь самостійності відповіді;
–
логічність, доказовість у викладенні матеріалу;
–
ступінь сформованості інтелектуальних, загальноосвітніх, специфічних умінь (робота з картографічними, статистичними та
іншими додатковими матеріалами).
Рівні
навчальних досягнень
|
Бали
|
Характеристика
навчальних досягнень учня (учениці)
|
Початковий
|
1
|
Учень (учениця) називає
окремі географічні явища та об’єкти й за допомогою вчителя знаходить
відмінності між ними
|
2
|
Учень (учениця)
відтворює незначну частину навчального матеріалу, має нечіткі уявлення про
географічні об’єкти та явища; з допомогою вчителя знаходить їх на карті.
|
|
3
|
Учень (учениця)
відтворює частину навчального матеріалу, з допомогою вчителя виконує
елементарні географічні завдання використовуючи карту, самостійно називає
окремі географічні поняття
|
|
Середній
|
4
|
Учень
(учениця) за допомогою вчителя відтворює основний навчальний матеріал.
Називає, відповідно до теми конкретного уроку, компоненти географічної
оболонки та складові господарської діяльності; виконує за зразком практичну
роботу; під час відповіді користується картографічним матеріалом
|
5
|
Учень
(учениця) відтворює основний навчальний матеріал, здатний описувати
географічні об’єкти чи явища за типовим планом допускаючи помилки; знаходить
на карті окремі географічні об’єкти та явища, що передбачені навчальною
програмою
|
|
6
|
Учень
(учениця) виявляє знання і розуміння основних географічних положень,
відтворює навчальний матеріал з незначними порушенням послідовності
характеристик географічних об’єктів та явищ. На середньому рівні володіє
географічною номенклатурою
|
|
Достатній
|
7
|
Учень
(учениця) в цілому правильно відтворює навчальний матеріал і має достатні
географічні знання для вирішення нескладних завдань. Має чіткі уявлення про
природні та суспільні явища; вміє спостерігати за навколишнім середовищем;
достатньо володіє картографічним матеріалом
|
8
|
Учень
(учениця) відтворює основні географічні поняття, встановлює найсуттєвіші
географічні зв’язки і залежності між
природними та суспільними процесами і явищами. Логічно відтворює засвоєний
матеріал, допускаючи певні неточності. Робить прості висновки. Застосовує
здобуті знання на практиці. Володіє обов’язковою географічною номенклатурою.
|
|
9
|
Учень
(учениця) добре володіє навчальним
географічним матеріалом, вміє його аналізувати, може застосовувати його для
виконання практичних робіт; має чіткі уявлення про компоненти природи і
просторову організацію господарства; пояснює причиннонаслідкові зв’язки в
природі і господарській діяльності; вміло використовує картографічний
матеріал в ході роботи.
|
|
Високий
|
10
|
Учень
(учениця) усвідомлює сучасну географічну картину світу, здійснює оцінку
природних і суспільних процесів та явищ, передбачених навчальною програмою;
розуміє прикладний характер географічних знань, дає розгорнуту відповідь та
робить узагальнені висновки; вільно відбирає і узагальнює необхідну географічну
інформацію, оперує більшістю географічних понять; використовує різні
картографічні джерела.
|
11
|
Учень
(учениця) має глибокі знання про об’єкт вивчення, застосовує наукову
термінологію, аргументує свої твердження і висновки, вміє працювати з різними
додатковими джерелами географічної інформації; на високому рівні аналізує та
використовує картографічний матеріал.
|
|
12
|
Учень (учениця)
володіє ґрунтовними географічними знаннями, використовує міжпредметні
зв’язки, висловлює та аргументує власне ставлення до різних поглядів на
об’єкт вивчення; самостійно аналізує природні та суспільні явища, робить
відповідні висновки і узагальнення; здатний розв’язувати проблемні завдання;
вільно володіє картографічною інформацією та творчо її використовує.
|
Немає коментарів:
Дописати коментар