четвер, 20 березня 2014 р.

Про організацію навчально – виховного процесу з хімії в загальноосвітніх навчальних закладах області у 2013/2014 навчальному році






Про організацію навчально – виховного процесу
з хімії в загальноосвітніх навчальних
закладах області
у 2013/2014 навчальному році
















Інструктивно – методичний лист
ВСТУП
Завдання школи – допомогти кожному учневі якомога раніше розпізнати свої дібностіта спрямувати його діяльність на узгоджене використання інтелектуального потенціалу, забезпечивши високоякісне навчання та формування ключових компетентностей (уміння вчитися). А вміння використовувати набуті знання та бажання поповнювати їх самостійно є основною умовою успішної адаптації людини у динамічних умовах навколишнього середовища.
В умовах становлення і розвитку високотехнологічного інформаційного суспільства в Україні виникає необхідність підвищення якості та пріоритетності шкільної природничо-математичної освіти, включення природничо-математичних предметів до навчальних планів усіх рівнів освіти, поліпшення природничо-математичної підготовки учнів.
Хімічний компонент є обов’язковою складовою системи загальної природничо-математичної освіти.
Хімія – одна із найлогічніших наук, що є не тільки основою науково-технічного прогресу, але й сприяє зростанню загальної культури людини.
Наука хімія відіграє провідну роль у розв’язанні таких глобальних проблем, як зміна клімату, забезпечення надійних джерел чистої води, продовольства й енергії, підтримки здорового стану довкілля в інтересах людства. Без розвитку хімії неможливий розвиток паливно-енергетичного комплексу, металургії, транспорту, зв'язку, будівництва, електроніки, сфери побуту тощо. Усвідомлюємо, що саме завдяки розвитку фундаментальних та прикладних напрямків хімічної науки виробляються лікарські препарати, паливо, метали і більшість промислових товарів. Тому основна мета діяльності вчителів хімії– підняття престижу хімічної науки та популяризація хімічних знань на основі модернізації шкільної хімічної освіти. Реалізація цієї мети можлива лише за умови застосування інноваційних методів і технологій у процесі вивчення хімії, екологізації хімічних знань, забезпечення інтегрованого підходу до формування системи природничих знань та основ хімічної безпеки.

ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАННЯ У 7–11 КЛАСАХ
У 2013/2014 НАВЧАЛЬНОМУ РОЦІ
Відповідно до листа Міністерства освіти і науки України від 24.05.13 № 1/9-368 «Про організацію навчально-виховного процесу у 5-х классах загальноосвітніх навчальних закладів і вивчення базових дисциплін в основній школі»для учнів 6–11 класів чинними залишаються рекомендації що містяться у листи Міністерства від 01.06.12 № 1/9-426 «Щодо інструктивно-методичних рекомендацій із базових дисциплін».
Викладання хімії у 2013-2014 навчальному році здійснюється відповідно до листа Міністерства освіти і науки від 20.05.13 № 1/9-349 «Про навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів та структуру 2013/2014 навчального року»та чинних нормативних документів, таких як:
- Закон України «Про загальну середню освіту»;
- Державна та Обласна цільові соціальні програми підвищення якості природничо-математичної освіти;
- Типові навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів, затверджені наказом МОН України від 23.02.04 № 132, зі змінами, внесеними наказом МОН України від 05.02.09 № 66 (для 6–9 класів);
- Типові навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеня, затверджені наказом МОН України від 27.08.10 № 834 (для 10–11 класів);
- Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти (освітня галузь «Природознавство»);
- Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Хімія. 7–9 класи. – К., Ірпінь: Перун, 2005;
- Збірник навчальних програм для загальноосвітніх навчальних закладів із поглибленим вивченням предметів природничо-математичного та технологічного циклу. – К.: Вікторія, 2009;
- Програми для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів: рівень стандарту, академічний рівень, профільний рівень та поглиблене вивчення. 10–11 класи. – Тернопіль: Мандрівець, 2011;
- Хімія. 9–12 класи. Програми з природничо-математичних дисциплін для вечірніх (змінних) загальноосвітніх навчальних закладів – К.: Педагогічна Преса, 2006;
- Навчальні програми курсів за вибором та факультативів з хімії: Варіативна складова Типових навчальних планів. 5–12 класи / Упор.: О.Дубовик, С.Фіцайло. – Тернопіль: Мандрівець, 2010. – 272 с.;
- Навчальні програми курсів за вибором та факультативів з хімії: Варіативна складова Типових навчальних планів. 8–11 класи / Упор.: Г.Дубковецька, Ю.Каліночкіна. – Тернопіль: Мандрівець, 2010. – 100 с.

Особливо звертаємо увагу на те, що в організації навчально-виховного процесу можна використовувати тільки ті навчальні програми, підручники та навчально-методичні посібники (робочі зошити, для практичних робіт, різних видів контрольних робіт тощо), які мають відповідний гриф Міністерства освіти і науки України “Схвалено для використання у загальноосвітніх навчальних закладах ”, якщо від дати надання грифу даному посібникові минуло не більше п'яти років.
У серпні 2013 на сайті Міністерства освіти і науки буде надано перелік навчальних програм, підручників і навчально-методичних посібників, рекомендованих для використання в загальноосвітніх навчальних закладах у 2013/2014 навчальному році.

Оцінювання навчальних досягнень учнів
Рівень навчальних досягнень учнів оцінюватиметься відповідно до критеріїв оцінювання, затверджених наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 13.04.11 № 329 «Про затвердження Критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти» та Інструкції з ведення класного журналу учнів 5–11(12)-х класів загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженої наказом МОН України від 03.06.08 № 496.
Звертаємо Вашу увагу на те, що при виставленні тематичної оцінки враховуються всі види навчальної діяльності, що підлягали оцінюванню протягом вивчення теми. При цьому проведення окремої тематичної атестації при здійсненні відповідного оцінювання не передбачається.
Тематична оцінка виставляється в колонці з написом «Тематична» без зазначення дати. Наводимо орієнтовну мінімальну кількість тематичних оцінок відповідно до кількості навчальних годин за рік:
35 годин – 4 тематичні;
70 годин – 6 тематичних;
140 годин – 8 тематичних.
Важливою складовою навчання хімії є формування в учнів практичних та дослідницьких умінь та навичок під час проведення практичних робіт та лабораторних дослідів. Оцінювання практичних робіт – обов’язкове, лабораторні досліди оцінюються вибірково. Не дозволяється практичні роботи та лабораторні досліди підміняти демонстраційним учительським експериментом. За умови відсутності потрібних хімічних реактивів можна замінити їх засобами ужиткової хімії або фармацевтичними препаратами, змінивши технологію проведення досліду, деякі досліди можна замінити доступнішими в умовах конкретної школи, використовувати матеріали «Віртуальної лабораторії».
Обов’язковим є проведення однієї контрольної роботи в семестр.
Контрольні роботи оформляються в зошиті для контрольних, практичні роботи – в зошиті для практичних робіт, які зберігаються в кабінеті протягом року. Пропущені практичні та контрольні роботи учнями не відпрацьовуються.
Семестрове оцінювання здійснюється на підставі тематичних оцінок.
При цьому мають враховуватися динаміка особистих навчальних досягнень учня (учениці) з предмета протягом семестру, важливість теми, тривалість її вивчення, складність змісту тощо.
Обов’язковому оцінюванню підлягають навчальні досягнення учнів з предметів інваріантної та варіативної складових робочого навчального плану закладу. Не підлягають обов’язковому оцінюванню навчальні досягнення учнів з факультативних, групових та індивідуальних занять.
Облік спецкурсів, курсів за вибором здійснюється на окремих сторінках класного журналу; при поглибленому вивченні предметів зазначені години заносяться до класного журналу на сторінку відповідного предмета інваріантної складової.
Облік факультативних, групових та індивідуальних занять фіксуються в окремому (спеціальному) журналі.

(Більш детальні рекомендації щодо вивчення хімії у 7–11 класах містяться в інструктивно-методичних листа міністерства за 2011–2012роки)

Немає коментарів:

Дописати коментар